Cumhurbaşkanı adaylarının sosyal medya kampanyaları

page_ekmeleddin-ihsanoglu-basbakan-erdogan-ile-neden-karsi-karsiya-gelmisti_908159433

Çağıl Kasapoğlu

BBC Türkçe

7 Ağustos 2014

Sosyal medya, Cumhurbaşkanlığı seçimi öncesi adayların kampanyalarını yoğunlaştırdığı etkin iletişim mecralarının başında geliyor.

Adayların sosyal medya ekipleri de genelde genç ve yaratıcı yüzlerden oluşuyor.

Genel kanı, Twitter ve Facebook’taki paylaşımların yerel seçim öncesine kıyasla daha seyrek olduğu yönünde.

Yine de giderek artan kullanıcı sayısıyla internet artık kimilerine göre “gençlerin eğlenerek politika yaptıkları” bir araç.

Siyasi partiler de artık taban yapılanmalarını bu eğilime yönlendiriyor.

Cumhurbaşkanlığı seçiminde de adayların sosyal medya kampanyalarında hangi özelliklerinin öne çıkarıldığını, adaylara “sosyal destek” veren isimlere sorduk.

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın cumhurbaşkanlığını destekleyen gönüllülerden Taha Ün, “Twitter’da iki konuyu öne çıkarıyoruz: Birincisi, ‘Tayyip Erdoğan’ın halkın seçtiği ilk Devlet Başkanı olacak olması’, ikincisi de Tayyip Erdoğan’ın 2002’de başlattığı Yeni Türkiye paradigması’ ” diyor.

Taha Ün, Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP) ile Başbakan Erdoğan’ın sosyal ağlarında çalışanların ve gönüllü olanların sayısının 7-8 bini bulduğunu söylüyor.

Gezi protestolarından sonra AKP’nin “sosyal medya okumasını en iyi yapan ve en hızlı organize olan parti” olduğunu söyleyen Taha Ün bu yapılanmayı şöyle anlatıyor:

“Genel merkezde bir ekip var. Genel Merkez’e bağlı Türkiye’deki 81 ilin tamamında birer tane sosyal medya sorumlusu var. Ve bu sosyal medya sorumlularının altında her ilçede birer tane daha illere bağlı sosyal medya sorumlusu var. Her ilçe teşkilatının altındaki her bir mahalle ve köy teşkilatında da birer tane sosyal medya sorumlusu var. Bunları alt alta koyduğumuzda yaklaşık 7-8 bin kişiye tekabül eden bir kadro.”

“Ülkemi Twitter’dan çok seviyorum”

AKP Genel Merkezi’ndeki sosyal medya ekibi “Başbakan Erdoğan’ın özel talimatıyla” kurulmuş. 30 Mart’taki yerel seçimlerden önce “adının ve bazı bakanların yolsuzluk iddialarıyla anıldığı” kayıtların paylaşıldığı Twitter için “Twitter, mwitter hepsinin kökünü kazıyacağız” diyen Başbakan, şimdi kampanyasını “Twitter’da binlerce kişiyle” yürütüyor.

Mart ayında iki hafta boyunca erişime kapatılan Twitter için Taha Ün şu yorumu yapıyor:

“Twitter’ı seviyorum ama ülkemi Twitter’dan çok daha fazla çok seviyorum ve ülkemin saygınlığını Twitter’a erişebilmekten çok daha fazla önemsiyorum.”

“Twitter, Türkiye’de faaliyet gösteren bir şirket, biz de kullanıcısıyız. Biz kullandığımız için Twitter bundan para kazanıyor. Ama sen burada kazandığın paranın vergisini burada vermezsen, buradaki mahkemenin-bağımsız yargının kararını tanımazsan, bu benim devletimi ve dolayısıyla beni tanımadığın anlamına gelir.”

Taha Ün, AKP’nin Twitter’da “robot ordusu” olduğu yönündeki söylemlere de “AK Parti mitingine gidenler 50 TL almış oluyor, destek verenler makarna, kömür için oy veren kitleye dönüşüyor, ne hikmetse, son dönemde AK Parti için tweet atan kitleler de robot, bot, makina gibi bir muameleye maruz kalıyor. Bunlar gerçekçi değil” cevabını veriyor.

Twitter’da iletişim, kimilerine göre “yüz yüze söylenmeyecek sözleri dile getirme cesareti” sağlıyor. Tuşlara basmanın konforu bir kullanıcıyı linç etmeye bile dönüşüyor. Twitter’da da AKP’yi destekleyenlerin bazı muhalif seslere bu şekilde yaklaştığı yönünde eleştiriler var.

Taha Ün, sosyal medyadaki bu tavır ve eleştiriler için de “Hiçbir zaman sosyal medyada ilk yumruğu, ilk taşı atan AK Parti olmaz ama birisi yumruk attığında da AK Parti asla diğer yanağını çevirmez” diyor.

“Sosyal medya İhsanoğlu’na aşina değildi”

“Çatı aday” Ekmeleddin İhsanoğlu’nun sosyal medya kampanyası ise rakibi Başbakan Erdoğan’dan farklı olarak “kendini sosyal mecraya tanıtarak ” başladı.

Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) ve Milliyetçi Hareket Partisi’nin (MHP) ortak adayı İhsanoğlu’nun sosyal medya kampanyasından sorumlu Burak Peker, “Sosyal medyanın çok fazla tanımadığı, çok aşina olmadığı bir adaydı. Aday hakkında çok fazla merak edilen konu vardı. Kısıtlı zamanda ve çok kısa bir sürede sosyal medya kullanıcıları bilgi sahibi olabildi” diyor.

Sosyal medya İhsanoğlu’na “aşina olmaya” başladığında ise “adayın özellikle iletişimci özelliğine vurgu yapmaya çalıştıklarını” söylüyor Burak Peker ve “Her kesimle eşit düzeyde iletişim kurabilen biri. Zaman zaman tepki geliyor ama mizah yönü çok güçlü bir aday aslında” diyor.

İhsanoğlu’nun 60’a yakın gönüllü kadrosu var. Tam zamanlı kampanya için çalışanların sayısı da yaklaşık 35 kişi.

Burak Peker, Cumhurbaşkanlığı seçimine çok kısa bir süre kala, özellikle iletişim dili olarak çok olumlu tepkiler aldıklarını, İhsanoğlu ve kullanıcılar arasında bariyer kurmamaya çalıştıklarını söylüyor.

Kampanyanın “en çok tutan” mesajı, bir Twitter kullanıcısının attığı “Ekmelettin yarın sabah günaydın mesajı atarsa kendisine oy vermeyi düşünebilirim…” tweet’ine karşılık İhsanoğlu’nun kendisin de onayı alındıktan sonra verilen “Kıymetli Özlem Hanım, mesajınızı gördüm. Şahsınızda ülkemin tüm genç evlatlarına Günaydın diyorum : )” cevabı olmuş.

“Devletin gülümseyebildiğini göstermeye çalışıyoruz”

Cumhurbaşkanlığı seçiminin “mizah” yanıyla öne çıkan bir diğer ismi de Halkların Demokratik Partisi (HDP) adayı Selahattin Demirtaş.

Demirtaş’ın sosyal medya kampanyasında görev alan Uğur Koçak, “adayın değişim vurgusunu” öne çıkarmaya çalıştıklarını söylüyor ve “güler yüzlü, yeşil, genç ve aynı zamanda kadın ağırlıklı bir dönüşümü öngören siyasetlerini” şu sözlerle anlatıyor:

“Biz artık bu, kızgın devlet, ceberut devlet, cephe alan devlet, ceza kesen, genci eve tıkmaya, kadını evine kapamaya, bütün azınlıklar yokmuş gibi davranmaya, ‘Afedersin Ermeni’ dilini kullanmaya devam eden zihniyete karşı, biz devletin gülümseyebileceğini göstermeye çalışan bir çizgideyiz.”

Demirtaş’ın sosyal medya kampanyası seçim gününe üç gün kala daha çok hareketlenecek…Özellikle Uğur Koçak’ın önceden paylaşmak istemediği ama her gün öne çıkarılacak özel bir etiket belirlenmiş.

Adayın isminin yanı sıra en sık kullanılan etiketlerden biri de #10liranlacevapver etiketi. Uğur Koçak bağış kampanyası için kullanılan bu etiket için “Bu etiket sayesinde kampanyanın bağışları hızlandı, 1 milyonu geçtik” diyor.

Ama Koçak “bağışların kişi başına en düşük bağışlar” olduğunu söylüyor ve bunun sebebini de şöyle anlatıyor:

“Bizim öyle bir profilimiz var. Toplumda genelde düşük gelirlilerden destek alan bir siyasetimiz var.”

HDP’nin adayı için öne çıkan diğer etiketler de #Demirtaşçünkü #SazsözDemirtaş.

İstanbul, Diyarbakır ve Ankara’da sosyal medya ekipleri var. Facebook, Twitter ve UStream kanallarını kullanan çekirdek ekiplerinin sayısı dört. Ama Demirtaş’ın “bu ekibi besleyen 20-30 kişi ve onlara düşünceleri ve fikirleriyle katılanlarla beraber 30’u aşkın bir sosyal medya ekibi” var.

Leave a comment

Filed under Turkey

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s