Bismil’de bir ressam…

DSC_0479

Diyarbakır’ın Bismil ilçesinde beş yıldır bir sanat galerisi var. Kerpiç bir evi sanat atölyesine dönüştüren Diyarbakırlı ressam Gökhan Aslan için muhafazakar kimliğiyle bilinen bu ilçeyi sanatla tanıştırmak kolay olmamış.

“Neredeyse yüzde 70’i köyden gelen bir yere sanatı sokmaya çalışıyoruz. İlk başta çok soğuklardı. Daha sonra gençlerin, çocukların ellerine kil verdim, resim, çamur, kağıt verdim. İlk başta laf atanlar daha sonra güvenmeye başladı.”

Öyle ki, ilk kurulduğunda ailelerinin uzak tuttuğu çocukların, artık atölyede kendi resimlerini sergiledikleri bir köşeleri bile var.

“Hani derler ya ‘Sanatı sokağa taşıdık’, biz de Bismil’de ‘sokağı sanata taşıdık” diyor ressam Gökhan.

Atölyedeki resimler, heykeller ve rölyefler bölgenin renklerini ve toplumsal meselelerini yansıtıyor.

DSC_0470

Bismil’de resim öğretmenliği de yapan Gökhan Aslan’ın, kumaları ve bölge kadınlarını hüzünlü bakışlarıyla resmettiği ‘Mezopotamya’da kadınlar’ serisinde sarı renk öne çıkıyor. Neden sarıyı tercih ettiğini de şöyle anlatıyor:

“Sarı hüznün rengidir. Biz sürekli sıkıntılar çekerek geldik bugünlere. Sadece bireysel değil, toplumsal sıkıntı çekiyoruz. Kadınların üzerinde devletin, ailenin, kocasının, babasını ve ağabeyinin sürekli baskısı var. Ben de sarıyla o hüznü yansıttım.”

Ressamın, kadınlarla ilgili hazırladığı fakat Diyarbakır’da muhafazakar kaygılardan dolayı sergileyemediği ‘Mahrem-i Niyet’ adında bir serisi de var. Kadın vücuduna yönelik bakışları, ‘kadının mahremini’ işlediği tablolar, sergi hazırlıkları tamamlanmak üzereyken belediye tarafından rafa kaldırılmış.

“Muhafazakar toplumun kaygıları dikkate alınmış olabilir mi?” sorusuna “Eğer bir toplumun kültürel yapısına bakılıyorsa, diğer toplumun da kültürel yapısına bakılmalı. Sanatla uğraşanlar toplumun aydın kesimidir. Öncü insanlardır” yanıtını veriyor.

Bu seriyi iptal etmesi, ressam Gökhan’ın muhafazakar yapıyla ilk sınanışı olmamış.

‘Sanat zaten muhalefet yapmaktır’

Bu yıl Şubat ayında Diyarbakır’da büyükşehir belediyesinin desteğiyle, 230 sanatçının katılımıyla Uluslararası Kürdistan Sanat Buluşması düzenlendi. Aslan’ın ‘çarşaflı kadınlar’ performansı AKP meclis grup toplantısında Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun eleştirilerinin hedefi oldu.

Aslan’ın çalışması, bir darağacında birbirine zincirle bağlanmış, IŞİD’in köle pazarında sattığı Şengalli Ezidi kadınları anlatan bir güncel sanat performansıydı.

DSC_0468

“Ben orada, Kürdistan’da yaşanan sorunlara değindim” diyor sanatçı. “Fakat bu performans nedeniyle AKP, Hüda Par ve Hizbullah çevrelerinden tehdit mesajları aldım.”

Başbakan Davutoğlu da grup toplantısında, Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi’ni çarşaflı kadın çalışmasını sergilediği için şu sözlerle eleştirmişti: “HDP Kürt Baası’dır. Eskiden bizim çocukluğumuzda CHP zihniyeti okullarda tesettürü tahkir eden tiyatrolar sergilerdi, bunu da çağdaşlık zannederdi, şimdi de HDP aynısını yapıyor.”

Ressam Gökhan Aslan’a göre ise “Sanat zaten muhalefet yapmaktır.”

Bölge koşulları ve toplum olarak yaşananların sanatta da ‘bir yere gönderme yapmaya zorladığını’ belirten Aslan iktidarların da bu nedenle kendi sanatçılarını oluşturduğunu söylüyor.

“(AKP’nin) de kendi sanatçıları var. Türkiye, AKP gelinceye kadar da Kemalist, elitist bir sanat tabasına sahipti. Daha sonra da sanat piyasası yeşil sermayenin eline geçmeye başladı.”

Art Basel’e doğru?

Sanatçı, manevi destek olsa da, maddi desteğin ve gelirin yetersiz olması nedeniyle çalışmalarını sürdürmekte zorlandığını ifade ediyor. Bunu da, sanata para harcamak isteyenlerin sayısının az olmasına bağlıyor:

“Sanatta biraz da burjuva sınıfına ihtiyaç var, bizim de Kürt burjuvası henüz oluşmamış. Diyarbakır’da örneğin bir Kürt işadamı bir çalışmayı alıp çocuklarına bırakacak bilince, kültüre sahip değil. Genelde bir esere bakıldığında ‘Ya hocam sen buna ne kadar boya harcadın?’ diye boyacıymış gibi yaklaşılıyor.”

DSC_0469

Ressam Gökhan’ın atölyesinde ilkel yöntemlerle yapılmaya zorlanan kürtaj ve eylemlerde öldürülen çocuklarla ilgili rölyef çalışmaları da var.

Bismil’in bu küçük köşesinde, çocuklar ve mahalle halkı yaratıcılığa, düşünmeye teşvik ediliyor.

Atölye, bölgenin ve toplumun süregelen meselelerini sanatla aktarıyor. Bu küçük atölyenin, bir de büyük hayali var. Eserleri Art Basel’de sergilemek…

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s